Skoleudvikling
Hvad kan jeg hjælpe med
Alle forløb/kurser/oplæg kan planlægges individuelt med udgangspunkt i den enkelte (efter)skole men vil typisk tage udgangspunkt i følgende muligheder
- Udvikling af skolekultur og inspiration til konkrete redskaber til at arbejde med unger med trivselsproblemer, angst og eventuelle diagnoser som autisme og ADHD/ADD på
"almene" efterskoler (oplæg/kurser/udviklingsprojekter)
- Udvikling af en inkluderende skolekultur med udgangspunkt i systemisk tænkning, relation og kommunikation (oplæg/kurser/udviklingsprojekter)
- Coaching/sparring for forstandere/ledelsesteam på efterskoler i alt , der vedrører skoledrift og skoleudvikling
- Procesledelse af udviklingsforløb for medarbejdere og ledere. Fx teamudviklingsforløb
- Interimledelse i kortere perioder
Referencer

"Thomas faciliterede en proces for skolens efterskolelærere, hvor målet var at gøre lærerne klogere på unge med diagnoser og i særlig grad børn med ADHD. Herudover var det målet, at ruste lærerne med anvendelige redskaber, som kan bruges i dagligdagen.
Det var tydeligt, at Thomas brænder for, og har enorm viden og erfaring med arbejde og udviklingen af unge med særlige behov. Gennem cases fik Thomas leveret en del praksisnære redskaber videre til skolens lærere, redskaber som er fundet særdeles brugbare.
Samlet set fik alle et stort udbytte af tiden med Thomas"
Lars Kirkegaard
Forstander, Bernstorffsminde Efterskole

"Med en oprigtig nysgerrighed på mennesker og situationer evner Thomas at fange nye perspektiver i samtalen og skabe refleksion og nye handlemuligheder hos sine samtalepartnere.
Med sin erfaring som leder og sit stærke teoretiske fundament har Thomas været en stærk drivkraft i den udvikling, specialefterskolerne har gennemgået de seneste 10-15 år. Jeg oplever Thomas som en personlig ambitiøs leder, der hele tiden har fokus på at fremkalde det bedste i dem, han arbejder sammen med.
Thomas’ arbejde hviler på et solidt værdigrundlag, der rummer stor respekt for de mennesker, han arbejder sammen med, hvad enten det er lederkolleger, medarbejder eller unge. Thomas’ præcise moralske kompas sikrer, at han i samtalen med andre forbliver anerkendende og konstruktivt udfordrende"
Esben L. Kullberg
Direktør, Foreningen Ligeværd

"Jeg har haft glæde af Thomas som sparringspartner i hele mit efterskolelederliv. Altså både som helt ny og som temmelig erfaren. Lad mig sige det kort: Thomas er ikke alene virkelig klog på mennesker og ledelse - han er også utroligt dygtig til at samtale på en måde, så man både føler sig hørt og forstået - men også kan se nye perspektiver på praksis. En bedre sparringspartner får du ikke - uanset om du er ny eller erfaren"
Mette Sanggaard
Forstander Ollerup Efterskole