Hermed et par eksempler
Nysgerrighed og ordentlighed
Natten før skolens store event med Ultra-Race sætter to elever ild to biler, der skal indgå i eventet.
Hvordan kan en sammenhængende skolekultur hjælpe os til at bevare nysgerrighed og ordentlighed i den efterfølgende proces?
Hvordan kan vi arbejde med, individet, fællesskabet og sammenhængskraften?
Der arbejdes med praksiserfaringer fra 19 års efterskoleledelse og med et teoratisk udgangspunkt, der bygger på bidrag fra socialkonstruktionismen
Plads til alle
Flere og flere unge rammes af alvorlige trivselsproblemer, der bl.a. giver sig udslag i angst, depressioner og skolevægring.
Samtidig stiger antallet af unge, der diagnosticeres med autisme og ADHD.
Disse unge bliver elever på efterskolerne, hvilket kræver ny viden og nye tilgange.
Med udgangspunkt i cases gives eksempler på, hvordan en anerkendende og sammenhængende skolekultur kan sikre, at alle elever kan blive ligevædige deltagere i fællesskabet
Der deles desuden ud af praktiske erfaringer og redskaber, der gør det muligt at skabe gode efterskolefællesskaber også for elever med ADHD og/eller autisme.
Fællesskab og særaftaler
På nogle områder virker fællesskabet til at være under pres. Der er et stigende ønske om individuelle hensyn og særaftaler.
Efterskolernes kerneopgave gennemsyres af bæredygtige og mangfoldige fællesskaber.
Alle unge ønsker at lykkes i fællesskaber, mange synes det er svært, og de er bange for at mislykkes
Hvordan kan vi understøtte fællesskaber for alle, og hvordan kan vi finde balancer mellem fællesskabet rammer og individuelle særaftaler.